Het bloed van de zwaan - Hugo Luijten

Gepubliceerd op 19 juni 2022 om 12:15

Februari 1929. Düsseldorf wordt opgeschrikt door een reeks moorden, op zowel mannen, vrouwen als kinderen. De slachtpartijen zijn even afgrijselijk als raadselachtig, want waar is het bloed van de slachtoffers naartoe? Rechercheurs Richard Meisters en Kaspar ‘Piszko’ Piaszkowski krijgen de taak om de moordenaar op te sporen. Verdachten en getuigen komen en gaan, maar de sadistische beul houdt niet op. Pers en publiek worden ondertussen hysterisch en eisen het uiterste van de tot het uiterste getergde rechercheurs. Het wordt een race tegen de klok om de rust in Düsseldorf te laten terugkeren.

Ik mocht meedoen aan de leesclub van het vooruitlees exemplaar van Hugo Luijten! Met dank aan thrillerlezers.

Het boek is gebaseerd op waargebeurde feiten en speelt zich af in het jaar 1929. Peter kürten heeft echt bestaan, en dit geeft een heel andere kijk op dit verhaal. Het is gruwelijk en tegelijkertijd ook interessant want wat speelt er in iemands hoofd om zulke gruwelijke dingen te kunnen doen. Wat ik goed vind aan dit verhaal is dat je echt de sfeer proeft van vroeger, hoe mensen omgingen met zwakzinnige mensen, mensen die op hetzelfde geslacht vallen of zich anders gedragen dan vroeger ‘de norm’ was.

Het karakter van Peter Kürten vond ik echt gruwelijk, de fantasieën van deze man zijn echt heel absurd maar dit maakte het verhaal wel enorm goed. Ik kreeg echt de kriebels van zijn gedachtes en daden. De agenten Meisters en Piszko vond ik ook erg goed neergezet. Meisters is echt een man die voor gerechtigheid is en alles tot in de puntjes wilt uitzoeken, Piszko daarentegen is nogal van het boekje en staat vooral aan de kant van Momberg en gaat nooit buiten het boekje om tot de waarheid te komen. Momberg vond ik een enorme eikel en ik irriteerde me mateloos aan deze man, wat een naar persoon is dit zeg, wel vond ik zijn karakter erg goed neergezet. Hij bleef in zijn rol en kwam daar ook niet buiten.

Het verhaal zit enorm goed in elkaar, het leest super lekker weg en is makkelijk te volgen. Ik vind de grapjes die soms voorbij komen erg fijn een beetje luchtigheid in zo’n heftig verhaal is echt wel iets wat ik nodig had. Ook de soms expres verkeerd gespelde woorden vond in leuk, zeker omdat dit echt een goed beeld geeft van bepaalde personen. Ik heb genoten en gelezen met kippenvel, je leest dit verhaal op het puntje van je stoel, ik moest soms dit boek even wegleggen omdat ik echt even moest bijkomen, dit heb ik nooit eerder gehad met een boek, en dit zegt voor mij dus echt veel. mijn complimenten aan Hugo.

Ik geef dit boek daarom ook 4,5 ster.

bedankt thrillerlezers dat ik mee mocht doen, en Hugo bedankt voor het schrijven van dit boek. Ik kan niet wachten om meer boeken van jou te mogen lezen.

Titel: Het bloed van de zwaan