Interplanetaire Ruimtestad - Johanna Lime

Gepubliceerd op 20 augustus 2022 om 15:32

Prins Daniël van Berinyi stamt af van vuurmagiërs. Hij doet zijn best om de eerste priester van zijn volk te worden, maar zakt voor de test van Mage. De god laat hem leven als hij belooft nooit meer zijn magie te gebruiken. Daniël besluit een andere opleiding te volgen en wordt kapitein op een ruimtekruiser. Direct bij zijn eerste missie krijgt hij te maken met een Terraanse terrorist die op wraak uit is, omdat Berinyi in de afgelopen oorlog tegen Laskoro hun bondgenoten in de steek liet. Prinses Irene is de dochter van Jima, de geestmagiër van Laskoro. Zij ontdekt tijdens haar stage voor Interplanetair Recht dat de prille samenwerking tussen Laskoro en Berinyi onder druk staat. In de ruimtestad zoekt ze verwoed naar wie hier achter zit en ze probeert met haar robot bewijzen te vinden om een nieuwe rechtszaak tegen haar volk af te wenden. Irenes acties brengen haar in groot gevaar. Daniël achtervolgt hun vijand naar de ruimtestad, waar hij midden in een strijd terechtkomt. Om Irene te redden, moet hij zijn vuurmagie gebruiken. Maar als hij dat doet, zal hij alsnog sterven!

Het boek ruimstestad is het eerste deel van een trilogie. Het is een sciencefiction boek, maar het zou ook heel goed een fantasy boek kunnen zijn want er zijn namelijk heel veel aspecten van magie in het verhaal. Voor mijn gevoel begon het verhaal best stroef was duurde het een tijd voor ik er een beetje in kon komen dit vond ik wel wat jammer. De schijfstijl vond ik wel lekker vlot al moet ik zeggen dat er behoorlijk wat moeilijk namen in voorbij kwamen die ik met moeite kon uitspreken. Wel kon ik goed een beeld maken van de personages en ook van de hele plek waar het zich afspeelt dit vond ik erg fijn beschreven waardoor je makkelijker door het verhaal heen komt.

In het verhaal komt er ook af en toe wat politiek aan bod, ik vind het fijn dat dit niet al te veel was want zulke onderwerpen kunnen al snel nogal saai worden, dit was gelukkig niet aan de orde in dit verhaal en dat vond ik fijn. Lime heeft echt een meesterwerk neergezet kwa wereld en personages, alles is zo goed uitgedacht dat je echt een hele nieuwe ‘wereld’ creëert. Alles bij elkaar opgeteld vond ik het echt een feest om dit boek te lezen.

je leest het verhaal van twee kanten, enerzijds lees je over Prins Daniël van Berinyi en anderzijds over Prinses Irene zij woont op Laskoro, de dynamiek vond ik er fijn tussen beide verhalen. Het wisselde fijn af waardoor het ook begrijpbaar bleef.

kortom, ik vond dit een erg leuk boek het moeilijk op gang komen aan het begin heeft mijn beoordeling net was lager laten uitvallen maar desalniettemin vond ik dit echt een heerlijk verhaal en heb ik er van genoten. Ik ben benieuwd naar meer van Lime.

ik geef dit boek 3 sterren.

bedankt uitgeverij Zilverspoor voor het beschikbaar stellen van dit ebook.

Titel: Interplanetaire ruimtestad