Zam de fikser - Peter Schaap

Gepubliceerd op 22 juni 2022 om 12:42

De jonge Zamak (Zam) Klopperszoon komt als Fikser in dienst van de Luchtmagiër en Stadsmagister Sadusin. Hij dient die zaken te regelen waarin zijn Meester geen zin heeft, of niet erg goed is, zoals bijvoorbeeld de realiteit. Als betaling ontvangt Zam vrije magie, die hij opslaat in zijn persoonlijke “Wolk”. Die magie wil hij gebruiken om zijn ware ouders te vinden. Zams dienst brengt hem tijdens vele reizen in evenzovele problemen die hij dient op te lossen. Totdat hij zijn hoofd stoot bij de veile IJzermagiër Micander, in wiens burcht hij op het schavot belandt. Micander ronselt hem in zijn geheime dienst en houdt hem in bedwang door een ijzeren ring die alleen Zam kan zien, maar waaraan hij onmogelijk kan ontsnappen. Als er dan nog een derde opdrachtgever verschijnt, in de vorm van de vrouwelijke en hyperactieve magiër Mandrahinasha met haar lastige dochter Duny, ontstaat een probleem, dat zelfs met behulp van alle tovenaars van de Magisterij onoplosbaar lijkt te zijn. En dan is er nog de geheimzinnige Witte Wolf met haar jongen.

Titel: Zam de fikser
Auteur: Peter Schaap
Uitgeverij: Zilverspoor
Publicatiedatum: Mei 2022
Genre: Fantasy
Beoordeling: 2,5
ISBN: 9789463084413

Bij het lezen van dit verhaal kom je in een magische wereld terecht vol magie. Maar ook in een wereld waar gevaar dreigt en niet alles is zoals het lijkt. Om Zam zijn ware ouders te vinden heeft hij dat er graag voor over en gaat op avontuur. Onderweg komt hij vele mensen tegen die opdrachten voor hem hebben. Sommige daarvan hebben niet zo’n goede bedoelingen en brengen hem nog verder in gevaar. Zal het Zam lukken om alle vrije magie te krijgen en daarmee zijn ware ouders te kunnen vinden?

voor uitgeverij Zilverspoor mocht ik het boek Zam de fikser recenseren. De cover is echt magisch met alle gave kleuren die erop te zien zijn. En de flaptekst vond ik enorm interessant.

En dan moet ik vertellen wat ik van dit boek vind, nooit eerder vond ik dit zo moeilijk.. je begint in het boek en word meteen al geconfronteerd met enorm veel mensen, wezens en verhalen. Dit word naar mijn mening veel te weinig uitgelegd en daardoor enorm in het diepe gegooid. Ik snapte het begin van het verhaal amper, je gaat ineens naar het verleden en hup weer terug naar het heden zonder dat dit duidelijk omschreven word, de schrijver uit dit alleen door erbij te zeggen, maar daarover later meer. En dan ga je gelijk weer door naar een heel ander deel van het verhaal. Dit was voor mij erg verwarrend en ik snapte het totaal niet. Ik vind dit heel jammer want het verhaal is namelijk wel super interessant, maar door dat dingen niet duidelijk worden uitgelegd en ook niet duidelijk is wanneer je nu in het verleden leest, en in het heden word het een onsamenhangend geheel.

de schrijfstijl van Peter vond ik helaas ook niet erg fijn, hij gebruikt erg veel ouderwetse woorden waardoor het voor lezers ook minder aantrekkelijk word. Ook de onsamenhangende stukken maken het er niet beter op.

ik geef het boek daarom helaas maar 2 sterren.

uitgeverij Zilverspoor bedankt voor het beschikbaar stellen van dit e-book.

«   »