Mystanica - Dianne Arentsen

Gepubliceerd op 22 juli 2022 om 16:42

Nevel wordt in een onbekende kamer wakker en heeft geen idee wie ze is en hoe ze daar terecht is gekomen. Om haar rechterhand zit een handschoen met op de rugzijde een doorzichtig kogeltje en een scherm dat het getal vijftig aangeeft. Als ze op onderzoek gaat, vindt ze een geheimzinnig briefje waarin staat dat haar herinneringen zijn gestolen. In het briefje staat eveneens informatie over de stad Mystanica. De stad is gebouwd rondom een afgrond, waarin een dikke mist hangt. Uit de mist wordt nevelenergie gewonnen. Dankzij de energie kunnen robots door de stad vliegen en worden machines aangedreven. Alles wordt ermee betaald of geactiveerd, waaronder de mysterieuze runen. Meteen staat Nevel voor een belangrijke keuze: drie deuren, drie richtingen, drie runen. Zelf hoeft ze die beslissing niet te maken, die is voor jou. Door een experiment ben jij namelijk met het boek verbonden. Ze wil erg graag haar herinneringen terug en ontdekken wat er aan de hand is, maar uiteindelijk bepaal jij welke richting het verhaal op gaat en hoe ze haar energie gebruikt. Een verhaal vol mist, mysterie en mechanica: Mystanica.

Titel: Mystanica
Auteur:  Dianne Arentsen
Genre: Young adult / Fantasy
Beoordeling: 5 sterren
ISBN: 9789463084468

Nevel wordt wakker in een kamer en weet niks meer, in deze kamer zijn 3 deuren. Op elke deur staat een ander symbool, als ze op onderzoek uit gaat vind ze een briefje. Op dit briefje staat wie ze is en wat ze moet doen. Als Nevel uiteindelijk een van de deuren kiest komt ze in de wereld Mystanica terecht. In deze wereld werkt alles op energie zo ook jouw eigen keuzes. Ze draagt een handschoen waar haar eigen nevel energie in zit, met deze energie kun je alles doen zolang het maar niet op gaat. Want zonder energie kom je niet ver in Mystanica. Nevel haar herinneringen zijn gestolen en ze weet niks meer, gaandeweg komt ze allemaal oude bekenden tegen die haar helpen haar geheugen terug te krijgen. Zo ontmoet ze Maze haar beste vriend, Pluisje een soort vleermuis waar ze ook vrienden mee was.

Toen ik de proloog las werd ik al enorm nieuwsgierig want hier word je namelijk als lezer persoonlijk aangesproken, de schrijver praat echt tegen jou wat het verhaal al meteen heel uniek en bijzonder maakt. Ook in de rest van het verhaal blijft dit zo gaan, want de lezer heeft namelijk alle regie over het hele verhaal. Je mag telkens zelf de keuzes maken die Nevel gaat nemen. Jij kiest wat ze moet doen. Ik heb het ebook gelezen en hierin kon je dan heel makkelijk je keuze aan klikken en werd je naar desbetreffend hoofdstuk gestuurd. Zo kun je het boek meerdere keren lezen als je telkens andere keuzes maakt. Ik vond dit boek zeer uniek en ook echt heel goed bedacht.

Toen ik zag hoeveel bladzijdes het boek had schrok ik wel eventjes, dit is namelijk een jeugdboek en ik dacht oeii zo lang boek voor jeugd dat zal schrikken zijn, maar het fijne van dit boek is dat het boek helemaal niet zo lang is. Doordat je verschillende keuzes maakt sla je ook delen over die je zou lezen als je een andere keus zou maken. Zo word het boek een stuk korter en lees je hem ook sneller uit! Al vond ik het jammer toen ik hem uit had want ik vond hem zo tof !

De schrijfstijl van Dianne vond in heel fijn, het is heel duidelijk omschreven en de wereld en doelen worden ook zeer duidelijk uitgelegd waardoor je echt snapt wat je leest en om wat voor wereld, welke wezens en personen het gaat. Wat in ook echt geweldig vond waren alle kleine illustraties in het boek, telkens als er een nieuw wezen of robot voorbij kwam stond er een klein tekeningetje van dit wezen in het boek zodat je ook echt meteen een beeld hebt. Dit vond ik echt goed gedaan!

Ik geef dit boek 5 sterren en raad iedereen aan dit boek te lezen, want niet alleen voor de jeugd is dit een super leuk boek maar zeker als voor volwassenen!

Bedankt uitgeverij Zilverspoor voor het beschikbaar stellen van dit ebook.

«   »