Gewetenloos - Karin Slaughter

Gepubliceerd op 29 juni 2022 om 17:13

Emily Vaughn maakt zich op voor het hoogtepunt in haar schoolcarrière: het eindexamenfeest. Maar Emily heeft een geheim. En dat geheim wordt haar aan het eind van de avond fataal.

Veertig jaar later is de moord op Emily nog altijd niet opgelost. Niemand is ooit veroordeeld en de moordenaar loopt nog altijd vrij rond. Dat staat op het punt te veranderen als Andrea Oliver naar de stad komt om een rechter te beschermen die met de dood wordt bedreigd. Andrea heeft namelijk een geheime agenda: ze is vastbesloten gerechtigheid voor Emily te vinden en de waarheid over die noodlottige avond te achterhalen, voordat de moordenaar besluit ook háár het zwijgen op te leggen...

Titel: Gewetenloos
Auteur: Karin Slaughter
Uitgeverij: HarperCollins
Genre: Thriller
Beoordeling: 4 sterren
ISBN: 9789402766141

Readalong

Samen met 19 andere bookstagrammers deed ik mee aan een readalong van het boek gewetenloos van Karin Slaughter. Iedere dag lazen we een aantal hoofdstukken uit het boek, en s’avonds bespraken we dan wat we hadden gelezen en wat we hier dan van vonden. Ik vond dit erg leuk om te doen want dan hoor je direct wat dat andere op dat moment van het boek vonden. Ook begonnen we te speculeren, wie zou de dader zijn ? Wat zijn de motieven ? Ik vond dit echt super leuk.

wat vond ik van het boek.

Slaughter heeft niet voor niks de titel the queen of crime gekregen, dat bewijst ze maar weer met dit fantastisch goede en spannende boek.

gewetenloos heeft een erg Amerikaanse Vibe, je leest in de eerste hoofdstukken erg veel over de US Marshalls, ik vond dit persoonlijk een beetje to much zeker omdat naar mijn mening je deze informatie niet perse nodig hebt in het verdere verhaal. Wel vond ik het interssant om eens een boek te lezen over de US Marshalls omdat dit eigenlijk niet zo vaak voorkomt in boeken.

Waar je rekening mee moet houden bij het lezen van dit boek is dat Slaughter wel veel heftige thema’s aan bod laat komen, denk hier aan : moord, zelfmoord, verkrachting, geweld, drugs etc.. je moet hier wel tegen kunnen. Het thema past wel bij de tijd waar we nu in leven, helaas is het thema namelijk heel passend bij dat de VS het Roe v. Wade stop heeft gezet. Dit gaf het boek nog een pijnlijkere lading.

Het boek lees je in twee verschillende tijdlijnen, de eerste over vroeger die gaat over Emily Vaughn die haar verhaal verteld zij is vroeger op een feestje verkracht, doormiddel van drugs weet zij hier niks meer van, en tot overmaat van ramp blijkt ze ook nog eens zwanger te zijn. In het verhaal word pijnlijk duidelijk hoe hier vroeger mee om werd gegaan.
En het andere lees je over Andrea Oliver die net bij de usms is afgestudeerd en daar ook gaat werken. Door wat zij heeft meegemaakt wil ze tot in de puntjes uitzoeken wie de dader was, en wie Emily uiteindelijk vermoord heeft.

Slaughter weet de spanning goed op te bouwen ze laat namelijk telkens bepaalde verdachte naar boven komen, en ik had zeker ook  het hele boek lang dat ik telkens iedereen verdacht en alsnog aan het eind bij de ontknoping met mijn mond open zat. Want dit had ik niet verwacht. En iedereen in de Readalong had zoiets van huh ? Niemand had deze persoon als verdachte. Dit bewijst maar weer dat Slaughter inderdaad the queen of crime genoemd mag worden. Want zij weet als geen ander hoe ze je telkens weer op het verkeerde been zet.

De schrijfstijl van Slaughter is heerlijk, ik vond het boek erg lekker weg lezen.

ik geef dit boek 4 sterren.